Storm Benjamin en de samenwerking achter de KNMI-waarschuwingen
We zitten midden in een winderige en natte periode – het is echt herfst! In deze column vertel ik jullie wat meer over de achtergrond van al die weerwaarschuwingen die je de laatste tijd voorbij ziet komen. Of die nou terecht zijn, te vroeg, te laat of misschien wat overdreven… dat mogen jullie zelf bepalen. Eén ding is zeker: ik ben blij dat ze er zijn. Ze geven in elk geval duidelijkheid – en dat is wel zo fijn als het flink tekeergaat buiten.
De basis ligt bij de meteorologen in de weerkamer van het KNMI, die het weer 24/7 volgen. Verwachten zij gevaarlijk weer, dan komt er meer bij kijken. Weermodelexperts, klimaatspecialisten en communicatieadviseurs worden betrokken. Zij beoordelen onder meer hoe betrouwbaar de modellen zijn, hoe uitzonderlijk het weer is én hoe het publiek mogelijk zal reageren.
Maar het KNMI staat er niet alleen voor. Bij code oranje of rood vindt overleg plaats met het zogenoemde weerimpactteam. Hierin zitten onder andere hulpdiensten, het Verkeerscentrum Nederland en ProRail. Zij weten precies wanneer weersituaties echt problemen veroorzaken op de weg, het spoor of tijdens grote evenementen. Hun kennis is onmisbaar om de juiste inschatting te maken.
Een waarschuwing is dus niet zomaar een kleur. Bij geel geldt: wees alert. Oranje betekent wees voorbereid en rood is een duidelijk signaal: onderneem actie.
Storm Benjamin liet zien hoe belangrijk het is dat al deze partijen goed samenwerken. Zo komt niet alleen het weerbericht, maar ook de waarschuwing op tijd.
Heb jij tijdens de storm iets bijzonders meegemaakt? Of een mooie of indrukwekkende foto gemaakt? Stuur ‘m gerust op – wie weet zie je ‘m terug in de volgende column!
Weerman Marco
Bij de foto: Code oranje voor stevige windstoten